Hamownia drogowa
Przenośna hamownia drogowa to urządzenie, które montuje się na koło samochodu, podłącza do komputera przenośnego, a pomiarów dokonuje na drodze. Tego typu hamownia nie ma ograniczeń co do mierzonej mocy ani momentu obrotowego, zmierzy każdą moc oraz auta z każdym napędem.
Hamownia przenośna różni się od podwoziowej tym, że czujnik który umieszczony jest na rolkach hamowni podwoziowej i mierzący ich obroty, zakładany jest na koło samochodu. W tradycyjnej hamowni podwoziowej, by wyliczyć moc, program sterujący hamownią musi znać masę i obwód rolek. W hamowni przenośnej zamiast tych danych podajemy wagę samochodu i obwód koła. I to wszystko! Reszta wygląda tak samo jak w hamowni podwoziowej – inercyjnej, z tą różnicą, że auto rozpędzamy na drodze, a nie na rolkach, które ją symulują.
Przenośna hamownia drogowa zmierzy:
– moc i moment obrotowy (i ich przebieg na wykresie),
– przyspieszenie (każde – od jakiejkolwiek prędkości do jakiejkolwiek, np. 0-100 km/h,
0-160 km/h, 80-120 km/h itd.) oraz,
– czas i prędkość na ćwierć mili,
– drogę hamowania.
Parametry (moc, moment, przebyta droga, prędkość itp.) mierzone są z częstotliwością 60 razy na obrót koła, co daje dokładne pomiary oraz wykresy mocy i momentu.
Hamownia przenośna posiada wiele zalet, m.in.:
– dokładność – błąd pomiaru jest mniejszy niż 1%,
– samochód testowany jest w jego naturalnych warunkach, na drodze – nie ma np. problemu ze złym nawiewem, przez co dokładność pomiaru często jest wyższa niż na hamowni podwoziowej w pomieszczeniu,
– program przystosowany jest do pomiarów na drodze, zazwyczaj wystarczy ok. 800 metrów drogi, by zmierzyć moc w większości aut.
Oprogramowanie umożliwia porównywanie do 4 wykresów na raz (istotne przy porównywaniu parametrów przed i po tuningu czy naprawą auta) oraz posiada korekcję pomiarów wg normy DIN70020.
Zalety w stosunku do hamowni inercyjnych stacjonarnych to:
– nie ma ograniczeń mierzonej mocy, zmierzy każdą moc (pod warunkiem odpowiednich warunków drogowych),
– możliwość pomiarów drogowych: przyspieszeń, prędkości, drogi hamowania itp.
– testowanie auta w jego naturalnych warunkach, na drodze, tam gdzie porusza się na co dzień